Interiör

Under vintern 2007 började vi bygga om interiören i bilen. Karossen var redan klar, och med Bilsport Custom Motor show på Elmia under påsken som deadline, och med mycket att göra på bilen, blev det många kalla kvällar i garaget. Under Svenska bilsportmässan på hösten 2006 fick jag kontakt med MTX, ett företag som gör högtalare och slutsteg för bilar. Jag är väldigt nöjd med de produkter de fixade åt mig, för ljudet i min bil är nu helt obeskrivligt! Två stycken två vägs frontsystem drivna av ett 1260 watts slutsteg, och en 15 tums bas driven av ett 1500 watts mono steg ger upphov till ett helt fantasitskt ljud. Ljudsystemet var förstås inte det ända som last till i bilen under vinter. Jag hade också en galen ide att ha en dator i bilen, en ide som jag realiserade. Nedan kan ni läsa steg för steg hur bygget gick till.

Det första steget var att slänga ut hela den gamla inredningen, nästan, för att underlätta kabeldragning. Min plan var att sätta en 7 tums skärm i mittkonsollen, men eftersom alla som har en skärm i sin Eclipse har en flipup skärm ville jag göra något annorlunda, så jag satte den rakt i konsollen. Detta förde dock med sig problem, eftersom den då satt där huvudenheten till ljudsystemet borde sitta. Nedan i texten kommer jag beskriva var enheten hamnade, men först kommer här en bild på hur interiören såg ut när den var utriven.

När jag hade insett att skärmen skulle ta upp den plats där huvudenheten skulle suttiet, började jag leta efter andra ställen att sätta den. Huvudenheten är från Alpine och heter CDA-9854R. Jag behövde dock inte fundera så länge förrän jag beslutade mig för att sätta den i taket! Som tur var som resulterade denna ide inte i några problem, nästan inga alls till min förvåning. I taket där enheten nu sitter fanns in lampa. Lampan var monterad på ett mycket stadigt stag, och att modifiera så att stereon kunde sitta där istället var inga problem. Först byggde vi en låda av trä som huvudenheten fick plats i. Sedan plastades lådan med glasfiberspackel från Hagmans Kemi AB, samma spackel som använts vid bygget av bodykittet. När lådan väl var glasfiberspacklad, så finspacklades hela lådan. Nedan kan ni se en bild på hur lådan såg ut när den hade blivit glasfiberspacklad. Som ni se på bilden så har vi behållt lampan, den har bara flyttats lite, men sitter fortfarande där i taket på lådan.

Under byggets gång var arbetet indelat i två delar. En del bestod i interiören så som lådan för huvudenheten, skärmen och allt annat, och den andra delen bestod i bygget av baslådan. Eftersom basen är rätt stor, 15 tum, så behöver den en stor baslåda! Men vi ville fortfarande ha lite lastutrymme kvar för rengöringsprodukter och liknande. Detta blev förstås lite problematiskt, men genom en rad geniala designlösningar listade vi tillslut ut hur vi skulle göra. Det är nu till och med möjligt att ta ut reservhjulet ur bagagen, trots baslådan! Den primära faktorn som gjorde detta möjligt är det faktum att vi byggde en sluten baslåda. Jag lyssnar på rätt mycket metal, och för att göra det möjligt för basen att slå tillräckligt fort, var vi tvugna att bygga en sån här låda. 15 tums basar har dessutom en naturlig förmåga att gå djupt ner i registret, så lådan klarar en hel del djupbas i alla fall. Precis som allt annat på bilen, så är vårt motto att om någon annan har det, då vill vi ha något annat! Så istället för att plasta hela lådan, så bestämde vi oss för att klä den i venyl så att den skulle se ut som orginalinteriören. Nedan kan ni se en bild på hur lådan såg ut undertiden vi la venyl på den.

Många showbilar har modifierats på ett sådan sätt att baksätet antingen inte går att använda, eller tagits bort helt! Som jag nämnde ovan så vill vi vara annorlunda, så istället för att ta bort baksätet så har vi lagt till saker till det! Eftersom baslådan vilar mot baksätet har vi gjort så att vi lagt till huvudstöd för passagerarna i baksätet. Dessa nackstöd har sedan integrerats i baslådan. Eftersom detta är mycket unikt så har vi fått många bra kommentarer om det.

Eftersom jag ville ha en dator i bilen, så behövde jag också ett sätt att styra den. En touchscreen skärm kom inte på fråga eftersom så många redan har det. Eftersom jag ville vara annorlunda även här så beslöt jag mig för att montera en touchpad mus i mittkonsollen. Här begick jag dock det första stora misstaget! Jag provade inte touchpaden innan jag började bygga hållaren till den. Nedan kan ni se en bild på hur hållaren såg ut.

That looks about right, you place the pad in the hole and it's all done. Well, that's true in some manner, but the problem is that what the picture whos is how the box was going to be mounted in the car, with the two buttons on the pad mounted forward. This was wrong! The buttons were suposed to face the back of the car, otherwise it was upside down! I didn't figuer this out before the whole thing was done either! There was some software that came with the pad, and I consulted that, to see if it was possible to turn the pad so that it would work upside down. To my joy it was possible, but my happiness was soon smothered when I realized that the software only worked on Windows, and the computer I was placing in my car was a Macintosh! So what I had to do was to rebuild the box, which was quite annoying and required a lot of work!

Hållaren ser rätt ut, allt man skall göra är att lägga ner touchpaden i hålet och så är den klar. Det är sant på sätt och vis, men problemet är att bilden även visar hur lådan skulle monteras i bilen, med knapparna till paden riktade framåt. Detta är fel! Knapparna skall sitta riktade bakåt i bilen, annars blir paden upp och ner! Jag listade inte ut detta förrän efter hela enheten var klar! Det fanns mjukvara med till paden, och efter att konsulterat användarmanualen så hittade jag att det fanns mjukvara för att vända paden! Vilket gjorde att jag inte skulle behöva bygga om enheten! Men min lycka dog snart när det visade sig att mjukvaran bara fungerade på Windows, och datorn som jag skulle montera i datorn var en Macintosh! Så då återstod bara att bygga om hållaren från början vilket var väldigt störande och arbetskrävande!

När alla delar hade plastats med Hagmans Micro spackel så sprutspacklade vi dem med Hagmans sprutspackel. Ytan på bitarna blev då helt slät, men eftersom vi ville ha en orginallook på de delar vi hade byggt, så var vi tvugna att göra mönster i bitarna. För att åstakomma detta så målade vi bitarna med grov färg. Bilden nedan visar detta. När bitarna hade rollats med den grova färgen så målades de ännu en gång, fast denna gång med sprayburk för att de skulle få rätt färg. Den lack som användes var en som säljs av Hamgans, och den använder RAL färgskalan. Färgen vi använde har färgkoden RAL 1015.

Under hela tiden då bitarna konstruerades hade jag hjälp av min kompis Jimmy som drog de flesta kablarna i bilen. Eftersom jag hade beslutat mmig att sätta huvudenheten i taket, så uppstod lite luriga problem där angående ström och högtalarkablar. Jag hade antagligen inte fått ihop det utan Jimmys hjälp. Totalt har vi dragit över 100 meter kabel i bilen!

När all kabeldragning var klar och alla delar hade målats så återstod bara att sätta ihop det hela. Nedan kan ni se några bilder på hur interiören och baslådan nu ser ut när de är klara. Olikt utsidan på bilen, så är inte interiören klar än! Vi har ett antal ideer för vad som skall göras med den, så kika in lite då och då för uppdateringar!

 

Interiören så gott som utriven. Killen till vänster är min kompis Jimmy som hjälpte mig under bygget.

Lådan för huvudenheten plastad med glasfiber.

Baslådan kläs i venyl.

Touchpadhållare

Alla interiörsbitar håller på att lackas för att få en orginallook.

Mittkonsollen med touchpad och 7" skärm monterade

Bild på huvudenheten på plats. Här syns även en av MTX diskanterna i monterad i A-stolpen.

Baslådan klar! Här kan ni också se 15" basen, och under plexiglaset kan man få en glimt av de två slutstegen!