Bak spoilern

Bakspoilern är den del av bilen som är lättast att se att den modifierats. Vi har byggt den av extrerad cellplast, vilket är en kompakt form av vanlig cellplast. Material påminner mycket om Frigolit, men hårdare packat. Vi tog cellplasten och skulpterade den, med hjälp av fil och sandpapper, till den form vi ville ha, och sedan plastade vi bitarna med spackel. Bilen har varit på vägen under rätt lång tid, och än så länge har inga sprickor eller liknande synts till i spacklet. På bilden nedan kan ni se hur spoilern såg ut innan vi började finspackla den.

Nedan kan ses en bild på hur cellplasten ser ut innan den plastats, utan bara formgivits. Biten på bilden sitter numera på sidan av bakspoilern. Det må se ut som att materialet är mjukt och umtåligt, men så är inte fallet. Eftersom det är så kompakt som det är, så är det väldigt starkt, även i tunna skivor. Trots denna egenskap så lyckades vi bryta en del, och det skall tilläggas att många fler bitar än de som sitter på bilen idag har tillverkats.

För att göra cellplasten starkare, så började vi med att plasta bitarna med glasfiberspackel. Glasfiberspacklet beter sig rätt annorlunda från vanligt spackel, eftersom dess struktur är så annorlunda. Det är inte lika mjukt och lättarbetat som vanligt spackel, och om du tänkt använda det så följer här några tips. Först och främst så måste du använda någon form av gasmask eller en vanlig mask. Ångorna från spacklet är rätt starka och de gör än yr om man jobbar med dem en längre stund. Sedan så härdar spacklet fortare än man tror, så det gäller att hålla uppe tempot. När man lägger på det, så kommer det bildas långa trådar av glasfiberspackel där du försökt applicera det. Låt dem bara vara, för ju mer du försöker fixa till them, ju fler trådar kommer du att skapa. Mitt råd är att applicera spacklet så bra som möjligt med så få svepningar som möjligt, sedan fila och sandpappra bort ojämnheter och glasfibertrådar. Kom ihåg det faktum att glasfibret bara är där för att stärka materielat. Ytan snyggar man till senare med finspackel.

På bilden nedan kan ni se hur bakspoilern såg ut precis efter att den hade spacklats med glasfiber. Det som återstod efter detta var att plasta hela spoilern med finspackel. Dessvärre så misslyckades vi att ta några bilder på detta. När ytan hade finspacklats så sprayade vi den med sprutspackel vilket täkte alla små hål och bulor. Det har även effekten att det tar fram alla skavanker på spacklingsarbetet. För att göra ytan riktigt bra så bör man vattenslipa sprutspacklet, med 600-800 papper. Detta kommer få ytan att se ut som glas.

Som jag nämnde ovan så glömde vi ta några bilder under finspacklingen vilket jag är ledsen för. Istället får ni leva med en bild på det färdiga resultatet. På bilden syns även de dubbla utblåsen i rött aluminium som är monterade på bilen.

På bilden ovan kan ses vad som hände med baken på bilen när bakspoilern monterats. Jag vet ju inte vad ni tycker, men jag tycker transformationen är något i stil med en larv till fjäril. För att avsluta detta så kommer här en bild på hur bilen såg ut när jag köpte den, och hur den ser ut nu. Fälgarna gör en hel del för intrycket på bilen, men om man ignorerar dem, så tycker jag baken ser mycket agressivare ut nu än förut. Eftersom det var detta vi försökte uppnå så gjorde vi nog ett rätt bra jobb. Hoppas ni tycker det också.

Informationen på den här sidan kanske hjälper vissa, medan andra inte alls. Men för att avsluta den här sektionen, så vill jag bara säga att ett sådant här projekt tar längre tid än man förväntar sig. Detta är vårt första projekt, och vi såg bakspoilern som en bra läro erfarenhet inför vad som komma skall. Vi kommer fortsätta att bygga på bilen, men nu vet vi mycket mer om hur spacklet och sånt fungerar, och hur man arbetar med det. Min farsa hade jobbat med spackel innan det här projektet, men jag hade aldrig ens rört det. Jag trodde att man bara slängde på det på bilen och sedan jobbade man ner det med sandpapper tills det var rakt. Jag kunde inte haft mer fel!

Sommaren strax efter att baken var klar började jag jobba med fronten på bilen. Om du vill läsa om hur det delprojektet gick så kan du klicka på projektlänken på sidan och sedan vidare. Om du har några frågor, så kontakta oss. Vi kan kanske bidra med några av våra erfarenheter.

Bild på bakspoilern medans den håller på att plastas.

Nyformad cellplast

Bakspoilern plastad på bilen

Spoilern klar med de dubbla röda aluminium slutrören.

Vänster: Hur bilen såg ut. Höger: Hur bilen såg ut när bakspoilern var klar.