Widebody kittet

Planerna på att bygga om bilen med ett widebodykit fanns redan innan bilen köptes. Bodykittet var färdigskulpterat redan vintern 2004, men så kom stormen Gudrun vilken orsakade stora skador på vår gård. Detta tvingade oss att skjuta på projektet. Vi lyckades dock bygga frontspoilern och bakspoilern det året, men vintern 2005 och sommaren 2006 avslutade vi projektet, mycket tack vare det faktum att Hagmans Kemi AB och Svempas lack gick med i projektet. Hagmans försedde oss med riktigt bra spackel, medan Svempas senare la en riktigt tuff lack på bilen.

Likt delarna på forntspoiler, så är kittet helt byggt i cellplast som vi format med hjälp av diverse verktyg. Nedan kan ni se en bild på hur bodykittet såg ut på bilen när vi bara hade tejpat fast det på bilen.

När bitarna hade en form som vi var nöjda med, så plastade vi fast bitarna på bilen. Från våra tidigare erfaranheter med frontspoilern, valde vi att plasta bitarna direkt på bilen. När vi gjorde frontspoilern så märkte vi att det bara tog massa extra tid att först spackla till bitarna brevid bilen och sedan fästa dem. Detta främst för att det tog massa extra tid att jämna ut bitarna mot bilens kaross. Nedan kan ses en bild när bitarna har plastats fast på bilen. Spacklet applicerades som vanligt, och sedan togs alla trådar och ojämnheter bort och sedan las ett nytt lager spackel och så vidare. Eftersom glasfibret är så svårt att forma, så försökte vi bara få en så bra yta som möjligt. Alla bulor och ojämnheter togs sedan bort med finspackel.

Efter att bitarna hade plastats på bilen så såg det hela rätt illa ut. Huvudformerna fanns där, men eftersom det är så svårt att forma glasfibret så var ytorna skrovliga och inte alls speciellt snygga. Nästa steg var att fixa detta med hjälp av finspackel. Vi la på finspackel, sedan slipade vi med sandpapper, sedan på med ett nytt lager spackel och så vidare. I slutändan hade vi ett riktigt bra resultat som vi sedan sprayade med sprutspackel. Finspacklet vi använde kallas Hagmans Micro, och det är ett tvåkomponents spackel som har några riktigt bra atribut. Först och främst, när det börjar härda, så härdar det fort, så man fort kan gå på det med sandpapper. Detta gör att mycket dötid försvinner där man behöver stå och vänta på att spacklet skall torka. Sedan så är spacklet mycket lätt att arbeta med, båda applicering och borttagning med sandpapper. Nedan can ni se en bild på hur bilen såg ut när jag fortfarande höll på att applicera finspackel. Eftersom minsta bula syns mycket väl när lacken kommer på så var detta den del av projektet som tog längst tid. Jag spenderade mer eller mindre, all min fritid i garaget under 2 månaders tid för att få det resultat jag fick. Ett proffs hade gjort det hela på en bråkdel av tiden, men eftersom jag är amatör så fick det ta den tid det tog.

När alla delar hade plastats med finspackel, så sprayades hela kittet med sprutspackel. Detta gjorde ytan ännu bättre, och gav även hela kittet samma färg. Vi hörde senare hos lackeraren att vi skulle sprayat kittet med vanlig spraylack, så kallad slipgrund. Sedan skulle vi slipat bort lacken med sandpapper. Om det blev färg kvar på något ställe så innebar det att det var en bula där, vilken då skulle få fyllas med spackel, sedan skulle allt lackas igen, och sedan slipas, osv. Lackeraren tyckte dock att vi hade gjort ett riktigt bra jobb i alla fall. Nedan kan ni se en bild på när vi hade sprayat kittet med sprutspackel och rullat ut bilen ur garaget för första gången. Här kan även de andra modifikationerna som gjorts på fronten ses tydligt. Jag valde att modifiera fronten ytterligare av två skäl. Det första skälet var för att göra fronten ännu agressivare. Jag hade hela tiden tykt att den såg lite för tam ut. Det andra skälet var att jag ville ha min egen frontspoiler. Jag betvivlar att ni kommer se en annan eclipse med denna fronten någon gång snart.

Efter detta så bar det av till Svempas lack i Tostared. Grabbarna där gjorde ett fullständigt strålande jobb på bilen. Först gjorde de allt förarbete, vilket innebär att ta bort alla bucklor och liknande som jag inte klarat att ta bort. När vi presnterade projektet för dem så gav vi dem en bild vi hade gjort i photoshop. Från bilden så valde lackeraren en lack, sant ordnade så att Daniel från Airbrush Studio Stockholm (ASS) kom ner och la motivlacken. Nedan kan ni se några bilder då bilen var hos lackeraren, samt några bilder när motivlacken las på bilen.

När jag fick tillbaka bilen så var den nerplockad i bitar, så vi var tvugna att sätta ihop den. Jag är dock väldigt nöjd med resultatet, och har inte fått något annat än bra kommentarer om bilen. När folk hör att jag byggt hela kittet själv så reagerar alla på samma sätt. Först tittar de chockerat på mig, sedan ler de och säger, väldigt bra gjort. Det hela tog ju mycket tid, men i slutändan var det värt det. Bilen är inte klar än, hela interiören återstår, samt motorn, men utsidan är nästan klar.

Nedan kan ni se några före efter bilder, samt den datorgenererade bilden som vi gav till lackeraren. Från den bild valdes den oranga lacken ut, samt att motivet lackades från den bilden.

 

Bodykittet ej plastat och bara tejpat på bilen.

Bodykittet plastat på bilen, samt att bitarna har täkts med glasfiberspackel.

Bodykittet platat på bilen med både glasfiber och finspackel.

Kittet sprayat med sprutspackel, samt front modifierad ytterligare.

Bilden nere till vänster visar hur motivet såg ut när bara det gula hade lagts i. Rött las sedan uppepå för att ge skuggor och liknande.

Till vänster den datorgenererade bilden och till höger den färdiga bilen!

Till vänster hur bilen såg ut första dagen jag ägde den, och till höger hur bilen ser ut idag.